Program

Program studiów Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa podzielony jest na 4 moduły, które wprowadzają w proces doskonalenia przedsiębiorstwa przy uwzględnieniu zasad zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności.

1

Odpowiedzialny biznes

Moduł Odpowiedzialny biznes koncentruje się na tematyce zrównoważonego rozwoju i zarządzania zgodnego z zasadami społecznej odpowiedzialności. Patrząc na organizacje oczami klientów, pracowników i innych interesariuszy, zastanawiamy się jak doskonalić procesy w przedsiębiorstwach, by w większym stopniu były przyjazne dla otoczenia społecznego i środowiska naturalnego, a jednocześnie budowały przewagę konkurencyjną.

  • Zrównoważony rozwój organizacji

    W ramach tego kursu przybliżone zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Po ukończeniu modułu słuchacze będą wiedzieli:
    • jakie są zasady i cele zrównoważonego rozwoju (ang. Sustainability Development Goals) oraz jak je wykorzystać do projektowania rozwiązań we własnej organizacji
    • czym jest społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i jak projektować strategię, by organizacja rozwijała się w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju
    • w jaki sposób monitorować i raportować działania z zakresu zrównoważonego rozwoju
    • czym jest wpływ społeczny i jak go mierzyć dla projektowanych rozwiązań.
  • Zarządzanie doświadczeniami interesariuszy

    Jest to kurs dostarczający podstawowej wiedzy na temat metod i analizy oczekiwań i ścieżek doświadczeń interesariuszy organizacji. Podejście takie pozwala spojrzeć na działania organizacji oczami klienta i pracownika, co przyczynia się do generowania innowacyjnych rozwiązań produktowych, procesowych i organizacyjnych. Po ukończeniu modułu słuchacze będą potrafili:
    • dokonać mapowania interesariuszy organizacji
    • analizować ścieżki doświadczeń klientów i pracowników
    • identyfikować kluczowe elementy w ścieżkach doświadczeń interesariuszy pod kątem zrównoważonego rozwoju organizacji
    • projektować system mierników monitorujący doświadczenia interesariuszy.
  • Zarządzanie środowiskowe i ekoinnowacje

    Jest to kurs poświęcony oddziaływaniu organizacji na środowisko naturalne i społeczeństwo. Z jednej strony pozwoli słuchaczom na określenie kluczowych ryzyk środowiskowych, z drugiej dostarczy inspiracji do rozwoju ekoinnowacji. Po ukończeniu modułu słuchacze będą potrafili:
    • określać i wyceniać koszty i korzyści z wdrażania wybranych instrumentów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie
    • opracować zmiany proekologiczne projektowane pod kątem wymagań organizacji.
2

Diagnoza i pomiar

W drugim module Diagnoza i pomiar uczestnicy uczą się identyfikować i analizować potencjał organizacji, jej możliwe kierunki rozwoju oraz poznają narzędzia umożliwiające im mierzenie efektów podejmowanych działań.

  • Diagnoza potrzeb rozwojowych przedsiębiorstwa

    W ramach tego kursu słuchacze zdobywają wiedzę i umiejętności dokonywania analizy przedsiębiorstwa pod kątem możliwości rozwoju działań z zakresu zrównoważonego rozwoju. Po ukończeniu modułu słuchacze będą potrafili:
    • dokonywać analizy strategicznej przedsiębiorstwa
    • przeprowadzać diagnozę kompetencji i potrzeb rozwojowych pracowników
    • przeprowadzać diagnozę systemu zarządzania ludźmi pod kątem zasad zrównoważonego rozwoju i koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
  • Analityka i budowanie marki przedsiębiorstwa

    W ramach tego kursu słuchacze rozwijają wiedzę i umiejętności wykorzystania w praktyce metod i technik pozyskiwania danych na potrzeby zarządzania przedsiębiorstwem. Po ukończeniu modułu słuchacze będą potrafili:
    • wykorzystywać elementy marketingu efektywnościowego (ang. performance marketing) na potrzeby kształtowania strategii marketingowej
    • zaprojektować procesy i systemy analityki w przedsiębiorstwie
    • tworzyć efektywne raporty, tak by były dostosowane do oczekiwań odbiorców.
  • Diagnoza i rozwój kompetencji menedżerskich

    Kurs poświęcony jest autodiagnozie kompetencji menedżerskich uczestników zajęć. Pod okiem doświadczonego psychologa słuchacze identyfikują własny styl przywódczy, jak też planują ścieżkę rozwoju w oparciu o dokonaną autodiagnozę. Po ukończeniu modułu słuchacze będą potrafili:
    • określić rolę inteligencji emocjonalnej w sprawowaniu roli przywódczej
    • określić własny styl przywódczy i jego obszary rozwojowe
    • zaplanować ścieżkę rozwoju kompetencji menedżerskich.
3

Współpraca

Moduł poświęcony współpracy z jednej strony dostarcza inspiracji na temat tego, jak efektywnie kształtować współpracę z organizacjami otoczenia społecznego. Z drugiej strony uczestnicy poznają metody wspierające rozwój i organizację takiej współpracy.

  • Rozwój współpracy z otoczeniem społecznym

    Rozwój organizacji może być wynikiem nawiązania współpracy z organizacjami otoczenia społecznego, jak organizacje pozarządowe, czy uczelnie. W trakcie tego kursu uczestnicy dowiedzą się:
    • jak wybrać kwestie społeczne / środowiskowe, które będą zgodne z kierunkiem rozwoju organizacji
    • jak projektować współpracę z organizacjami otoczenia społecznego
    • jak ocenić korzyści i koszty wynikające z takiej współpracy.
  • Finansowanie projektów prośrodowiskowych i społecznych

    Identyfikacja obszaru i zaprojektowanie rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju to pierwszy krok. Kolejnym jest znalezienie sposobów ich realizacji i finansowania. Po ukończeniu kursu słuchacze będą potrafili:
    • określić odpowiednie krajowe i zagraniczne źródła finansowania przedsięwzięć proekologicznych
    • dobrać właściwy sposób finansowania do danego projektu
    • wskazać kluczowe czynniki sukcesu w aplikowaniu o finansowanie projektów środowiskowych i społecznych.
  • Zarządzanie projektami

    Kurs prezentuje podstawowe zagadnienia z zakresu planowania i zarządzania projektami, jak również przybliża funkcje oprogramowania MS Project jako narzędzia do planowania i monitorowania projektu. Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi:
    • ocenić opłacalność projektu inwestycyjnego
    • zaplanować i monitorować przebieg projektu z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania.
4

Zmiana

Wdrażanie zrównoważonego rozwoju w organizacjach pociąga za sobą zmiany, nie tylko w procedurach i produktach, ale też zmiany w sposobie myślenia. W ramach tego modułu warsztaty poświęcone kreatywności w organizacji i projektowaniu innowacji będą uzupełnione o warsztaty umiejętności przywódczych i inspirowanie zmiany wśród współpracowników.

  • Kreatywność w rozwoju organizacji

    Umiejętność identyfikacji potencjału kreatywnego współpracowników, jak też ich inspirowanie do wdrażania nieszablonowych rozwiązań to kluczowe elementy dla promowania zrównoważonego rozwoju organizacji. Po ukończeniu modułu student:
    • potrafi stosować techniki kreatywnego myślenia do generowania pomysłów i rozwiązywania problemów w organizacji
    • identyfikuje i przezwycięża bariery kreatywnego myślenia.
  • Lider zmiany - warsztaty umiejętności przywódczych

    Wdrażanie każdej zmiany w organizacji, również tej ukierunkowanej na zrównoważony rozwój, wymaga włączenia w ten proces współpracowników. Kurs ten jest poświęcony roli lidera w procesie zmiany, budowaniu jego autorytetu, motywowaniu i inspirowaniu do zmiany. Po ukończeniu kursu słuchacze będą potrafili:
    • określić źródła oporu wobec zmian
    • wykorzystywać oczekiwania pracowników przy projektowaniu zmiany
    • inspirować zmiany poprzez projektowanie i prowadzenie sesji kreatywnych.
  • Projektowanie innowacji w oparciu o potrzeby i oczekiwania interesariuszy firmy

    W trakcie całych studiów słuchacze zdobędą wiedzę i inspiracje, które chcemy wdrożyć w praktyce. Wykorzystując metodykę design thinking słuchacze będą pracowali w zespołach w celu opracowania zmiany organizacyjnej lub rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju. Po ukończeniu kursu słuchacze będą potrafili:
    • wykorzystać metodykę design thinking do tworzenia innowacji w nurcie projektowania zorientowanego na użytkownika
    • projektować rozwiązania integrujące cele społeczne, środowiskowe i ekonomiczne
    • projektować innowacje społeczne i ekologiczne w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju.

Szczegółowy program studiów

Z wykazem godzin i punktów ECTS

Pobierz PDF

Organizacja studiów

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia realizowane są w soboty i niedziele w godzinach 9.00 - 18.00.

czerwiec - wrzesień/październik
Rekrutacja na studia
październik/listopad
Inauguracja studiów
październik/listopad - styczeń/luty
Zjazdy w ramach semestru zimowego
luty/marzec - maj/czerwiec
Zjazdy w ramach semestru letniego
czerwiec
Prezentacja projektów dyplomowych
czerwiec
Uroczyste rozdanie dyplomów

Terminy zjazdów - edycja jesienna

Studia trwają dwa semestry. Zajęcia realizowane są w soboty i niedziele w godzinach 9.00 - 18.00. Ze względu na sytuację związaną z pandemią możliwe są zmiany w grafiku i włączenie elementów nauczania zdalnego.

  • 24-25.10.2020
  • 21-22.11.2020
  • 12-13.12.2020
  • 16-17.01.2021
  • 13-14.02.2021

Materiały dydaktyczne

Słuchacze otrzymują dostęp do materiałów za pośrednictwem platformy e-learningowej https://upel.agh.edu.pl

Przejdź do strony